Projecten

Lijn 50A Dilbeek

Hoofdproject GEN/RER

In het kader van het Gewestelijk Expres Net (GEN/RER), werd de spoorlijn L50A tussen Brussel-Zuid en Denderleeuw van 2 op 4 sporen gebracht. De referentiesnelheid van de bestaande sporen wordt hierbij opgehoogd naar 200 km/u, de referentiesnelheid van de bijkomende sporen is 160 km/u.

Het GEN-project situeerde zich voor 30% in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (gemeenten Sint-Gillis, Vorst en vooral Anderlecht) en voor 70% in Vlaanderen (gemeenten Dilbeek en Ternat).

Deelproject BB Dilbeek

De werken te Dilbeek (voor de aanleg van 2 nieuwe sporen aan weerszijden van de bestaande spoorlijn L50A) bestonden hoofdzakelijk uit:

  • Het voorbereiden van de terreinen en de aanleg van drie stapelplaatsen;
  • Het verlengen van de bestaande hydraulische doorsteken onder de bedding en de bouw van een nieuw langs afwateringssysteem voor de bestaande en de nieuwe spoorwegbedding alsook de captatie van de bestaande sprangen langs de bedding tussen de IJsbergstraat en de Ninoofsesteenweg;
  • Als kunstwerken dienen te worden vermeld: het opvullen van de bestaande onderbrugging Borrestraat, de bouw van twee overbruggingen (Lennikseweg en IJsbergstraat) na afbraak van de bestaande, het verbreden van twee onderbruggingen (Poverstraat en Herdebeekstraat). Tevens wordt in voorbereiding van de verbreding van de onderbrugging Pedevallei, de bouw van de verbrede landhoofden van deze onderbrugging mee in deze opdracht opgenomen;
  • Als belangrijke grondkerende constructies dienen te worden vermeld: een secanspalenwand tussen IJsbergstraat en Ninoofsesteenweg, een taludversterking met vernagelde schanskorven en groene terrassen;
  • De dwarsende wegen werden in de omgeving heraangelegd, langse wegen werden eveneens verplaatst en nieuwe langse fietspaden werden gebouwd;
  • In de nabijheid van woonzones werden geluidswanden langs de sporen voorzien;
  • Als kabelwerken dienen te worden vermeld: het verplaatsen van de bestaande Infrabel-kabels langs de sporen, het plaatsen van langse kabelsleuven en blaasbuizen over het ganse tracé. Tevens werden voorzien de nieuwe kabels tussen het nieuwe tractieonderstation Itterbeek en de huidige bovenleiding;
  • Ter hoogte van de overbruggingen en het nieuwe tractieonderstation werden de bovenleidingen aangepast.
Plaats: 
Dilbeek
Opdrachtgever: 
Infrabel nv
Uitvoeringsperiode: 
2009 - 2013
Bedrag: 
46,5 M€